Відсутність закону про легкий електротранспорт не означає заборону ним користуватися

Серпень 2020

– Владислав Власюк

Партнер єПраво Владислав Власюк коментує ситуацію довкола прокату електросамокатів BOLT

 

єПраво надає юридичний супровід діяльності компанії BOLT в Україні; також юристи єПраво тривалий час залучені до розробки законодавства про персональний легкий електротранспорт.

Останні два дні у ЗМІ поширюється заява мера Києва Віталія Кличка про незаконність прокату електросамокатів BOLT та відсутність дозволів на цю діяльність. Єдине, з чим ми можемо погодитися в цій заяві, – це відсутність законодавства про використання персонального легкого електротранспорту (електросамокати, скутери, гіроборди, моноколеса тощо).

 

У відповідь на заяву міського голови партнер єПраво Владислав Власюк  надає низку юридичних аргументів:

  1. Справді, правила безпеки руху на персональному легкому електротранспорті не закріплені на законодавчому рівні в Україні. Це питання експерти, в тому числі представники Bolt, юристи єПраво піднімали і будуть піднімати у публічній площині задля прискорення процесу законодавчого врегулювання. Безпека, правила і відповідальність користувачів персонального легкого електротранспорту є важливими, і ми підтримуємо ідею визначити це на рівні закону та тривалий час надаємо консультації його розробникам. У Верховній Раді уже зареєстровані законопроекти, які вирішують цю проблему.
  1. Відсутність регулювання законом означає також, що міська влада не може надати для користувачів легкого електротранспорту ані заборони, ані дозволу. Адже органи влади мають діяти в межах наданих законом повноважень та виключно на підставі закону. Наразі повноважень регулювати користування електротранспортом у місцевої влади немає. Принаймні, до заяви мера Києва по Києву вільно їздили тисячі одиниць легкого електротранспорту і сподіваємося, люди зможуть і надалі користуватися ними на вулицях столиці.
  1. Підстав заборонити прокат електросамокатів Bolt рівно стільки, скільки і для заборони приватних електросамокатів та іншого електротранспорту. Тобто, жодних. Адже між шерінговими (наприклад, BOLT) й іншими скутерами нормативної відмінності немає. Останнім часом, в тому числі завдяки розвитку інфраструктури, велодоріжок, електротранспорт став надзвичайно популярним, і це європейський тренд. Тому заяви про незаконність прокату електросамокатів BOLT є або хайпом, або свідченням недостатньої юридичної оцінки з боку відповідних підрозділів міської влади.
  1. Аналогічно в законодавстві не визначено поняття “пункт прокату”, тому і застосувати заборону до нього також неможливо. Самокат чи декілька, які стоять поряд на тротуарі, ніяк не становлять “облаштований пункт прокату”, на відміну від, наприклад, стійки для шерінгових велосипедів. Тим більше, що проект BOLT взагалі не передбачає створення стаціонарних пунктів прокату.

Bolt працює в правовому полі і сплачує податки в Україні; а безпека пасажирів/користувачів – пріоритет для компанії. Наприклад, Bolt першими запустила таксі з перегородкою між водієм і пасажиром; та пропонує детальні safety tips і beginner mode для райдерів.

Впевнений, ситуація вирішиться у правовому полі, але шляхом не заборон – а шляхом розвитку європейського міста.

Давайте працювати разом