Цифрові гіганти проти ЗМІ.
Чому Google та Facebook мають платити за новини

Грудень 2020

– Владислав Власюк, адвокат, ЮФ «єПраво», Асоціація розвитку штучного інтелекту
У чому революційність такого підходу та перспектива для України?

Австралійський уряд оприлюднив деталі першого у світі закону, який — у разі прийняття — змусить цифрових гігантів платити за показ новинних статей. Проєкт закону, що було представлено в середу, вимагає від Google та Facebook компенсації місцевим ЗМІ за публікування та індексацію їхніх новин на платформах Google та Facebook. У чому революційність такого підходу та перспектива для України?

Пошукові платформи платитимуть за контент

Основна суть цього закону полягає в тому, що технічні гіганти типу Google та Facebook будуть зобов’язані виплачувати найбільшим австралійським ЗМІ (як приватним, так і державним) компенсацію в розмірі за домовленістю через публікування новин у своїх новинних стрічках чи пошукових системах. Законопроєкт передбачає набір критеріїв для таких ЗМІ, як, наприклад, вид новин, які вони публікують, чи дохід ЗМІ за рік.

Якщо сторони не можуть досягти згоди щодо необхідності і розміру сплати, справу розгляне незалежний арбітр. Цифрові платформи можуть отримати штрафи до 10 мільйонів австралійських доларів (7,4 в американських), якщо вони не виконають рішення відповідного арбітражу.

Законопроєкт повертає долар до кишені місцевих ЗМІ

Як і всюди, у Австралії весь заробіток залишається у того, хто індексує контент — а не у того, хто його створює. На кожні $100 витрат на рекламу в Інтернеті, $53 надходять у Google, $28 — Facebook, $19 — всім іншим. Втрата рекламних доходів частково компенсувалася підписками на ЗМІ (як і в Україні), але цього вочевидь недостатньо, щоб зупинити скорочення кількості ЗМІ, а також журналістів, які залишають галузь. І в той час, коли австралійські ЗМІ продовжують втрачати доходи від реклами, австралійські відділення Google та Facebook заробляють $4,7 млрд та $0,7 млрд доларів на рік відповідно.

На думку місцевих ЗМІ, Google заробляє гроші за допомогою новин та текстів, створених ЗМІ. Більшість австралійських користувачів переконані, що Google і Facebook будуть набагато менш корисними, якщо жодна новина не з’явиться у їхніх стрічках або в результатах пошуку. Також унаслідок пандемії COVID-19 та супутнього карантину, понад 60 австралійських видань змушені були визнати себе банкрутами.

Google та Facebook — проти, побоюються створення прецеденту

Не сюрприз, що як і Google, так і Facebook виступили з запереченнями проти цього законопроєкту. Зокрема, у Facebook заявили, що вони радше заблокують (як вам така клієнтоорієнтованість?) австралійські новини, ніж будуть платити за їх розміщення. У Google вказали на те, що прийняття такого законопроекту призведе до значного погіршення Google-пошуку та індексування Youtube, а також може зашкодити величезній кількості персональних даних. Не пояснюють, однак, у який спосіб зашкодити.

Проте ще до того, як законопроєкт був опублікований, Google погодилися заплатити кільком австралійським видавцям за ліцензію на вміст для нового продукту, підготовленого видавцями, для Google News і Google Discover. У США Facebook також платить видавцям за ліцензування вмісту на вкладці новин, але ще не почав це робити в Австралії.

Водночас платформи відмовляються платити за контент новин на своїх основних сервісах, включаючи пошукові системи Google та стрічку новин Facebook. Поясненням може бути те, що вони стурбовані можливим створенням глобального прецеденту. Погодяться в Австралії – отримають принципово схожі умови у багатьох інших країнах.

Чи може австралійський прецедент надихнути український законопроєкт?

Чимало українських видань практично повністю залежать від одного власника, який і забезпечує фінансування видання. Окремі ЗМІ намагаються шукати якісь зовнішні фінансові ресурси. Якщо зайти на чудові сайти видань типу Громадське, Ліга, Хмарочос чи НВ, то відразу можна побачити прохання видання оформити платну підписку чи підтримати на Патреоні. Деякі колеги, наприклад, УП, створюють клуби підтримки, залучаючи таким способом додаткові кошти для фінансування видання. Ключова ідея — більше коштів з різних джерел робить ЗМІ незалежним, а відтак максимально об’єктивним.

Компенсації за використання контенту від Google та Facebook могли би допомогти фінансуванню незалежних ЗМІ. Шкода лиш, що на відміну від Австралії, в Україні немає ні офіційного представництва Facebook, ні офіційного представництва Google — відповідно, немає і даних стосовно того, який обсяг прибутку заробляють ці корпорації в Україні. Також немає достатньої інформації стосовно того, яку кількість прибутку втрачають українські ЗМІ від того, що Facebook та Google публікують їхні новини, та й загалом яка кількість новин публікується в українському сегменті Facebook та Google Search — все це має стати частиною одного великого дослідження про стан української журналістики. Після цього можна спробувати реалізувати австралійську модель взаємодії Facebook та Google з локальними ЗМІ.

Опубліковано на НВ

Працюймо разом!