Паспорт в обмін на інвестиції

Вересень 2020

– Віталій Власюк

Більшість українців уже тривалий час залишаються в полоні міфу про заборону подвійного громадянства. Однак справжнє значення закладеного у Конституції принципу єдиного громадянства полягає у тому, що Україна сприймає, насамперед, український паспорт, якщо такий є у особи. Іншими словами, громадянин одночасно України і Франції в Україні буде вважатися українцем. Не французом.

Інший популярний міф – що продавати паспорти погано. Погано, непатріотично, ще якось не так. Насправді ж це прекрасний шлях для поповнення бюджету і залучення інвестицій. При цьому головною цінністю українського паспорта є його відносна нейтральність та досить хороше сприйняття у всьому світі з точки зору безвізових подорожей. За останніми даними, 124 держави не вимагають віз від тримачів українських паспортів, що досить гарний показник.

Окрім питання подорожей, слід звернути увагу і на питання оподаткування. Так, в Україні одні з най нижчих податкових ставок у Європі та взагалі серед розвинутих країн. Система єдиного податку взагалі є суперлояльною для значної кількості підприємців. Питання: чому б не мати більше платників податків? Більше економічної активності з прив’язкою саме до нашої країни? Не залишати податки у себе вдома?

Власне, я б на місці держави вдався до максимально прагматичного підходу: паспорт України цілком зручний та конкурентний, податки низькі, інвестицій потребуємо, тож давайте прямо й без жодного сорому продавати наше громадянство.

Однак при цьому слід зробити певні застереження:

1. Не давати громадянство тим, хто вчинив злочин проти держави (шпигунство, участь у бойових діях, найманство тощо).
2. Не давати громадянство підсанкційним особам (Кабмін нещодавно уточнив відповідний порядок).
3. Не давати громадянство терористам та міжнародним злочинцям.
4. Гарантувати ЄС безпеку кордонів від нелегальної міграції тощо.
5. Зберегти дипломатичні стосунки з країнами, чиє населення активніше за інших набуватиме громадянство України, адже йдеться про втрату ними економічно активного прошарку громадян, які платять податки.

Впровадження концепції потребуватиме двох елементів: 1) внесення змін до законодавства та 2) якісних комунікацій: як зовнішніх (реклама нашого паспорта), так і внутрішніх (пояснення населенню та політичним опонентам). Чим раніше почнемо, тим швидше отримаємо ефект, насамперед – економічний.

Опубліковано у Юридична Газета

Давайте працювати разом