П’яне водіння: як насправді працює закон про скасування відповідальності

Липень 2020

– Владислав Власюк

Президент України Володимир Зеленський підписав закон, згідно з яким водії, котрі кермують напідпитку, не нестимуть кримінальної відповідальності.

ІА «Дивись.інфо» вирішила з’ясувати, як працює Закон України №3314 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» та в чому криються підводні камені ситуації.

 

Про закон, який то ухвалювали, то скасовували

До слова, законопроєкт, який регулював кримінальну відповідальність за керування транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння, ухвалили ще в листопаді 2018 року. У дію закон мав вступити з 1 січня 2020 року, втім, це питання перенесли до 1 липня.

Проте, 17 червня 2020 року нардепи ухвалили інший закон № 3314, який запроваджує поняття «кримінального проступку» та підвищує штрафи за повторне водіння у нетверезому стані. Таким чином, норми ухваленого у 2018 році закону чинності не набудуть, оскільки вони замінені новими нормами закону 2020 року.

Зокрема, після набуття чинності 1 липня закону щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень, для водіїв у стані алкогольного сп’яніння суттєво зросли штрафи.

Згідно з текстом закону, відтепер для водіїв-порушників суттєво зростуть суми штрафів. Також, водіння авто у стані алкогольного сп’яніння кваліфікуватиметься не як адміністративне правопорушення, а як кримінальний злочин. Так, починаючи з 1 липня, штрафи для водіїв у стані алкогольного сп’яніння зросли до 17-34 тис. грн, тоді як раніше за це правопорушення був передбачений штраф у розмірі 10,2 тис. грн.

Якщо порушник повторно буде спійманий за кермом п’яним, розмір штрафу становитиме 51 тисячу гривень. Згідно із нововведеннями, крім накладення штрафних санкцій, у водія відберуть права терміном на три роки.

Хиба зі сторони президента?

З юридичної точки зору, президент Володимир Зеленський мав усі законні підстави спочатку ухвалювати закон, а згодом — його ветувати. Так, згідно з нормативно-правовими актами, закон затверджено та надіслано на підпис главі державі 23 червня 2020 року. У свою чергу, в ч.2 статті 94 Конституції України йдеться про те, що в президента є 15 днів для підписання закону (чи його анулювання).

Владислав Власюк, адвокат розповідає, що ситуація довкола цього питання вкрай заплутана. З одного боку, волею законодавця у законопроєкті #3314 таки було «викинути» ст. 286-1 із Кримінального кодексу, і повернути назад 130 КУпАП. Інакше кажучи, це актуальна воля законодавця (сумнівна), однак криво реалізована (затримка з підписом Президента).

Отже що фактично відбулось: законопроєкт №2617 «встиг» спрацювати в частині перенесенення відповідальності за нетверезе водіння до Кримінального кодексу, і №3314 просто вже не встиг це відмінити. Зараз у текстах КК і КУпАП можна побачити ст. 286-1 КК, а у ст. 130 КУпАП немає відповідальності за водіння авто у стані сп’яніння.

В той же час, поліція продовжує оформлювати «синьку» по 130 КУпАП.

«Думаю, що все закінчиться тим, що водії з 1 липня і до виправлення ситуації, не понесуть взагалі ніякої відповідальності за водіння в стані сп’яніння. Адже суди вже висловились, що працювати має адмінвідповідальність, зокрема й тому, що сумніви тлумачаться на користь особи, а адмінка м’якша за кримінал. Однак такої статті у офіційному чинному тексті просто немає», – підсумував адвокат.

Опубліковано на Дивись.інфо

Давайте працювати разом